Páginas

martes, 23 de abril de 2013

IDENTIFICAR BONES PRÀCTIQUES DE CENTRE I D’AULA

Bones pràctiques de centre

Moment de menjar

http://www.aprendeme.com/consejos-para-que-tus-hijos-coman-de-todo/
 

No he estat al centre el temps suficient per fer analisis sobre les bones pràctiques. M'he cetrat més en coneixer somerament el funcionament del centre en general i pot ser he descuidad el detall. 
Trobo que tot el mètode emprat al centre és bo. El treball per projectes és una nova forma de transmisió del coneixment que implica molt més a l'alumne en el seu propi aprenentatge, i ho fa des de la pràctica i l'experiència de l'infant mateix. El treball de les rutines, el respecte per l'infant, tant en el tracte com en l'acompanyament... no podria escollir no més una bona pràctica. 
 
Però he d'escollir una, i cometaré una que trobo és molt útil en aquestes edats, com és la de responsabilitzar-se de les coses, aspecete que es treballa al entre en molts moments, com per exemple amb de les eines emprades a l'hora de menjar.
 
Un de les principals aspectes que hem de treballar a infantil és l'autonomia, és a dir, hem de procurar que el nen mateix trobi els recursos suficients per aconseguir els objectius que es proposi. I "Una de les activitats amb més trascendència educativa en la primera etapa de vida és el menjar" (apunts bloc temàtic 3, pag. 15). En aquest cas, treballant la rutina de recollida de coberts i utensilis de mejar i beure estem treballant, per una part, la responsabilitat, ja que cada nen és responsable dels seus propis coberts. La disciplina, ja que encara que no m'hagrada aquesta paraula, trobo que també forma una part important de les nostres vides si volem viure en societat. L'ordre, ja que posen cada utensili en un lloc definit; els plants, els coberts, els gots... També estem treballant el temps, perqué posem fí a un moment que és el de menjar. El respecte als demés, tots ho fan, "jo ho he de fer també", les rutines, la higiene etc.

Per altra banda, les mestres són en tot moment respectuoses i animen als nens a fer la feina de forma motivadora, (encara que, a vegades, tots tenim el nostre moment "glorios") 
 
Com a crítica constructiva no més he de dir que pot ser es podria involucrar més als nens en el procès de realització del menjar i fer un taller sobre el tema, ja que aquest moment que he descrit, malauradament, no més el poden experimentar els nens que paguen menjador, que no són tots. D'aquesta forma podriem veure les  diferens capacitats que hi ha entre els que menjen a casa i els que menjen a l'escola. Podrien aprendre uns dels altres, comparar costums, etc.

Bones pràctiques d'aula
 
L'assemblea
http://riodexperiencias.blogspot.com.es/2012/06/bebe-en-la-asamblea.html
L'assemblea és un moment molt especial. És l'inici "psicològic" de la jornada. En aquesta escola l'assemblea és un moment per reflexionar sobre el temps que fa. Es passa llista i són els mateix infants (un cada dia) els que busquen, mitjançant unes fotografies que va treient la mestra, si els seus compans han vingut o no. D'aquesta forma treballem les relacions, el nen sent que és ser protagonista, participa en la vida dels demés, colabora amb la figura de referpencia... 
 
Una vegada pasada llista, veiem que temps fa. Fa sol? Va vent? Plou? Podrem sortir al pati? Totes aquestes preguntes es fan a l'assemblea. Si a més hi ha una jornada de projectes, es faran una serie de preguntes sobre el tema per provar que els nens participin. 
En principi, les posibilitats de les assembleas són molt més grans, però, estan els nens d'aquestes edats preparats per debatir sobre temes complexos?. Jo pensaba que si, però la realitat que vaig veure em va fer canviar d'opinió. Amb dificultats podien expresar conceptes basics sobre els temes a tractar (en les dos jornades que vaig estar els temes van ser els bancs i les autoescoles) Que pot saber un nen d'aquesta edat sobre això? Clar que l'objectiu dels projectes era apropar als infants a la seva realitat propera, no donar lliçons d'economia i conducció. Un altre cop, la meva visió de l'infant estava "primaritzada"
 

JUSTIFICACIÓ DE LES COMPETÈNCIES TREBALLADES________________________

1.- ES AUTÒNOM EN L'APRENENTATGE:
 
1.2.- Reflexiona i pondera sobre elements que porten a una bona actuació professional. Penso que sí ja que he buscat millorar una pràctica que en principi, sembla bona, encara que incomplerta.

2.- REFLEXIONA SOBRE EL SEU PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE
 
2.4 Es fa preguntes relacionades amb el propi procés d'aprenentatge. La part final és un proces de reflexió sobre la posibilitat de millora d'un moment educatiu. Son preguntes obertes.

2.5 Recull dubtes i dilemes. Pel mateix motiu que el punt anterior.

2.6 Argumenta el que ha fet i per què. Penso que he donat motius tant de perqúe he exposat aquest tema com de per qué he dit aquestes petites reflexions finals.

2.7 Reflexiona sobre els seus errors i cerca maneres de millorar en la seva actuació profesional. Una altra vegada, la part final és una posibilitat de millorar la meva futura pràctica profesional.



3.- ANALITZA I REFLEXIONA SOBRE EL FUNCIONAMENT DELS CENTRES D'EDUCACIÓ INFANTIL
 
3.2 Aporta reflexions en quant a l'organització del centre. Trobo que voler millorar les posibilitats del centre amb els recursos existens (cuina) es pot englobar en aquest apartat.

4.- ANALITZA I REFLEXIONA SOBRE ELS PROCESSOS D'ENSENYAMENT-APRENENTATGE.
 
4.2.- Identifica bones pràctiques, les compara. És l'objectiu d'aquesta entrada. A més he pogut donar la possibilitat de trobar formes de comparar aquesta bona pràctica fent un tallers entre els nens que menjen a l'escola i els que ho fan a casa.
________________________________________________________________________

No hay comentarios:

Publicar un comentario